Fietsdag 5 Donauwörth naar Ingolstadt

29 mei 2018 - Ingolstadt, Duitsland

De weerberichten op tv gaven onweer aan maar weeronline sprak dit gelukkig tegen. Het was wel moekerig zoals we dat bij ons noemen. De eerste 15 km was op en af, bij het klimmen was het zweten. De glinsterende zweetparels op je armen zijn wel mooi maar de zweetstromen vanonder je helm via je nek naar je rug zijn toch wel minder. Dat je bij het afdalen wel geconcentreerd moet blijven kwam ik achter toen ik een haas  de berg af zag stormen en ik met een gangetje van 30 km naast het fietspad terecht kwam. Gelukkig zonder nare gevolgen. Pittig maar wel een mooi stukje. De volgende 10 km was weer redelijk vlak. Toen begon het op en af weer, met 30 km was er een aanloop bergopwaarts over asfalt overgaand in een grit bospad dat kilometers lang maar omhoog bleef gaan. Het moest uit mijn tenen komen om dit te klaren. Bij 40 km kwamen we aan in Neuburg waar gelukkig een terras aan de Donau was. Dit hadden we wel nodig, ook omdat de bidons leeg waren. Drinken en een lekkere kuche hadden we wel verdiend na deze 40 km met een totaal 779 hoogtemeters. Gelukkig gaf de kaart aan dat de rest redelijk vlak zou zijn. Bij een fotostop bij Jagdschloss Grünau besloten we om onze helmen maar af te doen. Dit scheelt toch wat voor de warmte en met de wapperende haren voelde we ons beter. Moet zeggen dat de route afwisselend mooi was en dat we een goede cadans kregen. Toen we langs een korenveld reden zagen we opeens een ree, dat wil zeggen we zagen alleen zijn oren en af en toe een stukje van zijn hoofd, gelijk met ons opgaan. Even verderop in een bos werd de weg geblokkeerd door een vrachtwagen die vol werd geladen met houtsnippers. Er zat niets anders op om door de berm te lopen. Helaas ook door de brandnetels. Ons eindstation was Ingolstadt, zo te zien een prachtige stad. Helaas ons hotel is een stuk buiten het centrum en niet aan de route. We hadden echt hulp nodig van Google maps om er te komen. We moeten morgen weer terug naar het centrum voor het vervolg van de route. Dan gaan we ook wel foto’s nemen van deze stad. Tenslotte nog een vraag, weet iemand wat voor gewas het is die op een van de laatste foto’s staat. We zien het hier veel en het stinkt.

1. Gonda en Wim:
    29 mei 2018
    Het was dus weer een pittige dag.
    Gelukkig zit Annette op de Flyer; goede keuze Annette!!!
    julie weten dat ik " ontzettend veel" weet over de agrarische sector, maar dit gewas ken ik ook niet. Soms iets voor de bierproduktie?
    Julie een fijne avond en morgen er weer tegen aan. Ook gr van Gonda
  2. Marry Menger:
    29 mei 2018
    Als het niet zo stonk zou ik zeggen neem wat mee om het thuis te onderzoeken of vraag het aan een plaatselijke boer. Nog veel fietsplezier.🚲🚲
  3. Annemarie.:
    29 mei 2018
    Jullie hebben geluk gehad met het weer. Bij ons is het wel gaan regenen en onweren. Wel knap zo met die hitte. Morgen weer een fijne fietsdag en mooi weer.
  4. Toon Groothuis:
    29 mei 2018
    Leuke Duitse stadjes, het gewas hebben we wel eens gezien, maar we weten niet wat het is. We zijn gisterenavond van vakantie teruggekomen dus we hebben jullie reisverhalen nu in een keer gelezen en bekeken. We vinden het heel knap om zoveel km. te fietsen in de warmte, maar misschien toch beter dan de regen in Noorwegen?
  5. Liesbeth:
    29 mei 2018
    Het is wel het tegenovergestelde weer als vorig jaar hè . Van het ene uiterste in het andere. We hebben hier ook een heel warme dag gehad met nu een paar uur een rustige bui, dus hier geen wateroverlast.in tegenstelling tot een hoop andere plaatsen in de buurt.
    Hopelijk voor jullie morgen weer zo n mooie tocht!