Slot vakantie autoreis Donaueschingen naar Hoevelaken

4 juni 2018 - Passau, Duitsland

We zijn weer thuis. De autorit verliep voorspoedig. Het grootste gedeelte was erg warm, zo’n 30 graden. Gelukkig was het hier in Nederland wat minder warm.  We kunnen terug kijken op een mooie vakantie. De omgeving is prachtig en gevarieerd. Zeker een aanrader. Het weer was ons goed gezind. Daar mogen we zeker niet over klagen, de warmte was af en toe best een geduchte tegenstander, maar regen en kou is erger. Onze ervaring van de vorige jaren klopte nu ook weer. Na een paar dagen merk je dat de conditie beter wordt. De zwaarte van dit deel van de Donau-Radweg is als middelzwaar aan te merken. Als je zonder ondersteuning wlit fietsen moet je naast een redelijke conditie ook over een fiets met voldoende versnellingen kunnen beschikken. Met een E-bike gaat het wel wat makkelijker. Maar ook hier moet je wel een goede conditie hebben en een wat sportieve fiets. De mensen die we zijn tegengekomen, vooral in het weekend waren dat er veel, fietsten voornamelijk op E-bikes. Opvallend veel sportieve uitvoeringen. Hiet viel mij op dat er veel voor mij onbekende merken bijzaten. Hier in Nederland heb je keuze uit tientallen merken. Dit is in Duitsland zeker ook zo. Wel of geen E-bike ? De volgende ervaringen geven aan dat dit heel persoonlijk is. We spraken een duitse heer, geschat rond de 70,  die op een E-bike reed. Hij fietste vanaf huis een tochtje van 3200 km door Duitsland. Echt een kilometervreter. Hij gaf aan meestal met lichte ondersteuning te fietsen en de ondersteuning alleen echt nodig te hebben in de bergen. Zonder die ondersteuning zou hij zo’n tocht niet meer kunnen maken. Een plus voor de E-bike. Echter gisteren in de trein kwamen we in gesprek met een dame uit Salzburg die ook de Donau-Radweg ging fietsen. Ze was alleen, haar man was overleden, geschatte leeftijd begin zestig, ze werkte nog. Toen we vroegen, je rijd zeker toch wel op een E-bike, reageerde ze best wel fel, nou nee hoor gewoon met mijn eigen benen. Een tegenstander dus. We vonden ze allebei stoer. Al met al een fijne vakantie waar we buiten de route ook konden genieten van goede hotels en goed eten. We hebben nog nooit zoveel gedronken, zoveel halve liters vocht die we naar binnen hebben gewerkt. Op een paar radlers na, wel alcoholvrij hoor.  We willen zeker nog een vervolg van de Donau-Radweg gaan doen.                                                                                                     We willen jullie allemaal bedanken voor de reacties en aanmoedigingen.  Dit gaf ons een extra duwtje in de rug.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Liesbeth:
    4 juni 2018
    Wat fijn dat het allemaal zo goed is gegaan !
  2. Toon Groothuis:
    5 juni 2018
    We zijn blij dat jullie weer goed thuis zijn gekomen en een mooie vakantie hebben gehad.
  3. Frits en Joke:
    5 juni 2018
    Fijn dat het allemaal goed is gegaan.dat jullie een fijne vakantie hebben gehad en goed weer.
  4. Fred Menger:
    5 juni 2018
    Met een goed gevoel, veilig thuis en dus een fijne herinnering.
    En bedankt voor de foto's en verslagen.
  5. Ria:
    5 juni 2018
    Mooi dat de reis naar huis ook goed verlopen is, nu lekker wat uitrusten en genieten van het mooie weer.
  6. Annemarie.:
    5 juni 2018
    Fijn dat jullie weer thuis zijn. Op naar de volgende vakantie.